Избор на дърво и грундиране oсноватa на иконата
Публикувано от Куцулан на April 06 2007 15:43:39
автор: Стефан Тенев
статията е публикувана с разрешението на www.webcrafts.bg



Най-важният компонент от изработването на една икона е подложката. Обикновено българската традиция в иконописта е съобразена изцяло с дървото. Майсторите-зографи са познавали свойствата на дървесината и са търсили предимно здрави дъски, които да не са податливи на дървояди. За тази цел зографите са търсили дъски от дървета, рязани късно през есента или през зимата. С това се цели да се прекъсне вегетацията във възможния предел, когато соковете в дървото са намалели и в дървесината има малко белтъчини и повече танин. Това гарантира по-голяма твърдост и дъската се предпазва от дървояди. Когато иконата е готова задната страна на дъската се намазва с горещ зехтин от всички страни, освен от лицевата.

Грундът върху дъската за рисуване се приготвя по няколко начина в зависимост от характера на дървесината. Основното при него, валидно за всеки род дърво е туткалът. Грундът се полага или направо върху дъската, след като с длето се направят надлъжни разрези за да се задържа туткала или върху тънко платно, обикновено тензух, който се залепва върху дъската. Намазването с туткал не е еднократен процес. От начало се използва по-рядка смес, която непрекъснато се сгъстява и се нанасят 7 или 8 пласта, след което се полага сместа от „умъртвен” гипс. Целта е да се получи гладка повърхност. За да се тества гладкостта на грунда се използва силно стрит прах от дървени въглища, с който се посипва основата. След това дъската се удря върху камък и ако са останали следи от прах, полирането се подновява.