April 26 2019 02:19:47
Управление
· Начало
· Правила
· Новини
· Статии
· Форум
· Библиотека
· Връзки
· Фото галерия
· Красива България
· Търсене
· Връзка с нас
· Въпроси и Отговори
Последни статии
· Иван Марков (Иван...
· Поройчани (втора част)
· Шевици от югозападна...
· Поройчани
· Видението при Римската...
· Вълчи празници
· Хумористичният...
· Къде остава...
Случайна статия
Легенда за розата - (Легенди и предания)
Календар/Събития
<< Април 2019 >>
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Случайна снимка
Котленска
Котленска
Народни носии
Теми във Форума
Последни теми
· Текстове на народни...
· погребални песни
· Къпинчовци, цоглавци,...
· Митове, легенди за...
· СУРВА - древен...
Горещи теми
· мечкадарските песни [60]
· Здравейте... [59]
· Текстове на народни... [52]
· Събори - къде, кога [40]
· Носии от Тракия и... [34]
Последни коментари
във фотогалерия
за жалост не е, по скоро...
Кюстендил
Когато гледам такива...
красиво е.
Вече намерих рамките (...

в статии
Една статия с някои...
Интересното е, че почти...
На същия сайт за Видин...
Легенди и предания за...
Статия за Видовден -...
Кирилизатор
Екипът на сайта
RSS Емисии
Абонирайте се за нашите емисии

Последни новини
Последни статии
Последни теми
Последни интернет връзки


Сирова година
Сирова година е обичай, свързан с нова година, който се изпълнява в нощта срещу Св. Василий. Това е един от редките весели обичаи и празници на този край (Кюстендилско), населението на който наистина не може без радости и развлечения. И затова всички вземат участие: ергените и поотрасналите деца ще ходят през нощта от къща на къща в селото, ще посетят и едно или две от съседните села, а момите, жените и мъжете, пък и старите хора, ще вземат участие във веселбата и обяда, който на другия ден (Св. Василий) се прави в няколко пункта на тъй далече разпръснатите една от друга селски махали. В по-старо време в обичая са участвали покрай ергените и женени мъже, които не допускали ергенски волности и дори безчинства, сега вече такива не вземат участие.

Няколко дни преди Св. Василий се събират по-възрастните ергени да се наговорят, преди всичко колко „сурвакарски“ групи ще образуват в селото и всяка една кои махали и съседни села ще обиколи през нощта срещу празника. Уговорят ли това, определят кой гайдарджия на коя група ще свири. Друг музикален инструмент освен гайда не се използва. Дори броят на групите зависи от броя на гайдарите. Т.е. ако случайно в селото през тази година има само един гайдар налице, а другите да речем са болни или отсъстват по други причини, тогава и "сурваскарите" ще бъдат само една група, разбира се доста голяма. За щастие гайдарите из Каменишките села не са малко, затова и групите сурваскари са по няколко на брой. В Кюстендилско краище, поради липса на гайдари, свирят и кеменджии, но все пак се предпочита гайдата, която, заедно с гайдаря, наемат често пъти срещу висока цена. Групите се образуват от ергени и деца от 10 години нагоре само от определени махали, съседни помежду си. Всеки може да влезе в „махленската“група, стига да е готов да издържи на нощния „поход“ през долини и баири, през камънаци и кози пътеки и да носи определената от водача дажба, която се събира като подарак от посетените домакинства. Групата се води и ръководи от тъй наречения „прег'ен“(преден), който заедно с други двама - „срег'ен“и „дзаг'ен“(среден и заден) образуват хороиграчите и „благосовячите“. Всеки от останалите (по-здравите и яките) има определена служба: един събира в торба хляб, друг - царивично брашно, трети - хлебно брашно, друг - пъстарма, един - сушеници, един - парчета сланина (които тази нощ наричат „кулинка“), боб, сирене, пипер, лук и други продукти. Освен това и всеки носи суроваска (топуз или джоб). Суроваската е право сухо дърво (най-често лесково), отрязано като „изземок“ - току до земята, разсечено в горния край на малки тресчици, наречени „перя“, чиито брой достига и до 70. Тия „перя“ са разчертани така, че образуват нещо като скелет на ветрило. С тая тояга удрят леко по гърба лицето, комуто се играе и изказва благословия. Топузът е също тояга, но винаги дъбова, с прибавка в долния край на друго дърво, топчесто като юмрук - нарязано и назъбено, за да изглежда като военните старинни топузи. „Джопът“ е по-къса тояга (около 1м. дълга) дъбова или дрянова.С нея може да се хварля и по разлаялите се и разтревожени през нощта кучета. Уговорено е по кое време и на кое място да се съберат щом се чуе гайдата или високото и-и-и-и! „на прег'нио“.

Хубавата селска вечер, снеговита или ясна и мразовита, настъпва. Всеки „сурваскар“ е обут в навуща и здрави опинци, поставил си е „кюлавка“ на главата, презрамил е торба за даруването, в пояса е забучил пищов или револвер (ако има такива), облякъл е къса подплатена дреха и с вик „и-и-и-и! Сировааааа!“ тръгва за „збиришето“. Тук вече тримата уредници са се събрали и преповтарят с гайдаря сурвакарското хоро. Играят и повтарят благословиите, за да свикнат да ги изговарят добре докато играят. Всеки новодошъл се посреща с „о-о-о , прио (приятелю), добре дошъл“ и с пляскане зад врата и завъртане в кръг, държейки го за врата, за да му се изпитат силите. Събрали са се всички. Водачът (прег'нио) проверява, дали всеки е взел нужната торба за даровете, и току-виж намъква на шията на някой здравеняк дисаги с малко буренце в тях (7-8 кг.) за събиране на ракия. С думите: „Хайде, другари, готово, свири, Свирчо!“ и с мощно „и-и-и-и!“, излязло по команда от гърлата на всички участници, тръгват да честитят новата година по определения вече план на посещение. Гайдарят най-напред, след него водача или „прег'о“, след тях двамата играчи - средният и задният, а накрая „торбарите“ с песни, провиквания и гърмежи заобикалят първата срещната къща, пропъждат кучетата и започват да удрят по вратата със сурваските и топузите, за да им отворят, викайки „и-ху-ху-у, сирова!“. Домакините запалват „свитилцето“, ламба или газениче и засмени и весели отварят. Сурваскарите честитят новата година на домакините. По даден знак за предния, за него, на пояс се залавят другите двама играчи и с отсечена команда „свири Свирчо!“ почват да играят сурвакарското хоро, като едновремено с това водача започва да благославя:

„Весели се чичо Васе, със стрина Стойна!
Да сте весели с новата година,
како китка у градина,
како кукурек у присойна
да сте високи, како планина
да сте широки, како поле“

Това е благословия за домакина и жена му, след това играейки продалжават с благословия за сина и снахата:

„Стоян да се весели с невеста Елена!
Да са весели
како китка у градина,
како кукурек у присойна
да са високи, како планина
да са широки, како поле;
да остареят и побелеят като
Стара и Рила планина!“
Продължават за момата:
„Да се весел'и Радка,чичо Васе!
како китка у градина,
како кукурек у присойна;
по скоро да ви дойдат тъкменджий:
едни у среда, други у петок
едни на малата врата
други на старата!“

Ако има ергенин в къщата и той е сурваскар - заедно с тези, с които е влязал в къщата, пеят:

„Да се весели с новата година и Божил!
Да е весел, како китка у градина,
како кукурек у присойна!
Да е широк како поле, висок како планина!
По-скоро и по-бръже
и нему да доведе една чорапулка,
да има, съ що да се занимава!“
Подир това играят и пеят за децата:
„Да даде Бог новата година и на децата да са весели,
како китка у градина, како кукурек у присойна!
И они како нас да си живуят, на една софрица да седят,
од едно парченце лед да си кинат, од една паничка,
с една лъжичка да си кусат!“

Ако знаят, че домакинството имат пчели, тогава играчите пеят и за тях:

„Да е честита новата година и на пчелите!
Да са весели како китка у градина,
како кукурек у присоина!
Сите дома да си доодат
и по ока мед да доносат!
Да се роят како снег,
да са пуни како боб!“

Някъде пеят и играят и за домашния добитък, „стоката“. Свършат ли игрите и песните за всички, пристъпят тогава „торбарите“, за да получи всеки своя дар: хляб, брашно, свинска пастърма, сланина и др., а водачът получава от домакина пари - общо за всички, за които е благославяно, или дава за всеки поотделно по един лев. На излизане от къщата водачът казва: „За дарбата, чичо Васе, що ни я дарувате, за педесетолевката, за ракията, за пчелите, за стоката, за вас - за сичко да е благословено!“ - „Е да е благословено“ отговаря домакинята и почерпва всички с по чаша ракия. И пак с гайдата начело и с общ вик: „и-и-и-и!сирова!“ тръгват сурваскарите по другите къщи, където ги очакват с радост, а особено там, където има мома, готова за женене, която знае, че нейният изгорник е сурваскар и ще дойде тая нощ и в тяхната къща. През деня тук особено внимателно е почистено, пометено; постлани са върху одровете нови постелки, стомните са покрити с нова кърпа - прибрано и подредени като за празник. Момата е облечена хубаво, но скромно, като че ли за обикновен ден - да не прави впечетление, че нарочно всичко е гласено само за днес, само заради сурваскарите. Тук освен изброените по-горе благословии за всички членове поотделно, правят и обикновено хоро, а не сурвакарско, на което се залавят всички сурваскари заедно с цялото семейство заради момата - да може момата да поиграе до своя избраник. Такова хоро е ставало много често в по-старо време, когато момите и ергените не са можели лесно да се видят другаде и да се почувстват близки и свободни при разговор. И обикновено след такова хоро, което било чест и слава за тая къща, слагали ядене на сурваскарите, които прави и готови за път хапвали по малко, извинявайки се, че „другош да даде Бог да дойдеме и за повече и с повече души да си пойдеме“, намек за бъдещ годеж и сватба. На ергенина избраник, за така хубаво прекараните няколко минути в тая „добра“ къща, на излизане в тъмнината, вратът почервенява от слаганите върху него другарски плесници, израз на тяхната братска радост за скорошното му задомяване, свързано с тридневна сватба, на която те ще играят и ще се веселят до насита.

И пак викове, пак песни и гърмежи. Всички бързат, за да могат до сутринта да обходят повече къщи, да съберат всички подаръци. Когато се срещнат две групи, гайдите спират и водачите излизат напред. Честитят си новата година, разменят си сороваските, също така и пари. Не са редки случаите обаче при среща на две дружини да се сбият, до убийства не се е стигало или поне няма спомени за сурвакарски или джамаларски гробища.

На зазоряване сурваскарите се отправят към уговорената от по-рано къща, където ще се „разтурат“ и угощават. Тук им е и омесен хляба от домакина, но под мярка, за да го върнат в брашното заедно с нещо повече за услугата. Домакинята постила рогови и върху тях нови черги, за да си починат изморените сурваскари. По-възрастните от тях не гледат, а помагат да се приготви обяда и пият стоплена и подсладена ракия от тази, която са събрали. От събраното царевично брашно правят качамак. Едно от най-любимите ястия по тоя край. Домакините гощават свинско месо с кисело зеле. Събраното от сурваскарите се продава и с получените пари се купува ракия и вино. Слага се голяма трапеза на която освен сурваскарите седат домакините и придошлите роднини и близки. Започва се с ракия, яде се, пие се и се пеят обикновени за трапеза песни. По-старите остават на трапезата, а суроваскарите и момите играят хоро до уморяване. От повишеното настроение (от алкохола)младежите някои път стигат и до пререкания и побоища. И тук, както в Кюстендилско, казват: „Пиле, яле, па се изтепале,като сироваскаре“.

Често пъти, за да се внесе по-голямо разнообразие в празника, който иначе би преминал само в хоро и ядене, в някои села правят по време на общата трапеза тъй наречената „мечка с мечкаря“. Двама души заловени един за друг се навеждат,за да се допрат на земята с ръцете си, а отгоре ги покриват с „гуня“ или черга - това е мечка. Друг суроваскар превързва първия с късо въже и ги води из трапезата и хорото. „Мечката“ играе срещу пари и други подаръци. Според по-стари хора в тоя край обичаят „сирова“ е изграден главно по отношение на неговото първоначално значение - да се честити новата година с пожелания за по-чисти дни и голямо плодородие. И затова той губи постепенно симпатиите си към народа. Докато навремето той се е налагал от самите обстоятелства на усамотения живот, който не давал възможност за по-чести и близки отношения между хората обитаващи махали и села. Когато на среща между моми и ергени се е гледало прекалено строго, обичаят се е явявал пряка цел и една необходимост за опознаване на момите и ергените. В по-ново време, когато всички ергени са в близки, любовни отношения с момите, празнуването на „сировата“ е изгубило своята чистота. Устройват се суроваскарски групи едва ли не от всяка махала на селото, които през ноща се търсят (нарочно) и се бият, а при обикаляне на махалата, от която е образувана другата група, правят какви ли не пакости: чупят оставените в двора гърнета, стомни, вили, гребла, лопати, запушват тръбите на печките, пускат затворения в кошарите добитък и вършат ред други бели. Друга група, водена от противника на първата, гледа да направи още по-големи пакости в махалата на последния. Ето защо много домакинства в по-ново време не пускат децата си да участват в суроваскарите, а някои пък не пускат през нощта в къщите си самите суроваскари, които със закачки отминават нататък. Днес този обичай почти е изчезнал както и една голяма част от селата в тази област. Това се дължи на неплодородния край.


Изследвал и изготвил: Боян Алексиев
Коментари
Няма добавени коментари.
Добави коментар
Трябва да сте влезли в профила си за да публикувате коментари .
Оценки
Оценяването е възможно само за регистрирани потребители.

Моля влезте в профила сиили се регистрирайте, за да гласувате.

Няма публикувани оценки.
Превод с Гугъл
Вход
Потребителско име

Парола



Все още не сте потребител?
Натиснете тук да се регистрирате.

Забравили сте си паролата?
Поискайте си нова тук.
Поговорки
Твърд като стомана.
Потребителска анкета
Бихте ли се съгласили детето ви да учества във фолклорна трупа за изучаване на българските празници и обичаи

Да
Да
98% [60 Гласували]

Не
Не
0% [0 Гласували]

Може би
Може би
2% [1 Глас]

Гласа: 61
Трябва да влезете в профила си, за да гласувате.
Започнала: 24/12/2011 18:00

Архив на анкетите
Чат
Трябва да влезете, за да публикувате съобщение.

03/03/2019 07:55
Честит 3ти март Одобрявам

04/01/2019 08:39
За много години. Да сте живи и здрави и много успехи. Здравей


06/03/2018 17:44
Здравей

28/05/2017 22:39
Smile

28/02/2017 09:42
Кво да ви кажа - вече 10 години сме тук Clap

30/10/2016 19:28
Здравейте,СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ-ЧЛЕНО - ВЕ НА ЛЮБИМИЯ МИ САЙТ,А И НЕГО- ВИ ГОСТИ! Обръщам се тук към всички вас с гореща молба- НАСОЧЕТЕ МЕ КЪМ БЪЛГАР






24/05/2016 16:35
Чести 24-ти май на всички членове на Любимия ми Сайт! Честит 24-ти май на неговите създатели и радетели той да е такъв и да съществу ва! Честит 24






27/09/2015 16:50
Здравейте! Бих искала да помоля за съдействие. Необходим ми е текстът на родопската песен "Дума са дума от стари люде", изпълнявана от трио "Р






10/06/2015 07:50
Здравейте, много моля за седействие. Спешно търся Българска песен, изпълняват я по сватбите. Която се изпълнява от мъж и до колкото разбрах






21/03/2015 08:04
Скъпи приятели, ИМАМ МНОООООГО ДА НАПИША И ПО ПРЕДЛО ЖЕНАТА ОТ МЕНЕ ТЕМА "ЗМЕЙОВЕ,ДРАКОНИ...
", А И ДА ВИ ПРЕД ЛОЖА ЕДНА НОВА ТЕМА. Разни пробл







Гласувайте за нас в BGtop

Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!!



Време: 0.03 секунди - 36 Търсения 27,476,743 уникални посещения


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2019 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.