February 17 2020 13:05:01
Управление
· Начало
· Правила
· Новини
· Статии
· Форум
· Библиотека
· Връзки
· Фото галерия
· Красива България
· Търсене
· Връзка с нас
· Въпроси и Отговори
Последни статии
· Иван Марков (Иван...
· Поройчани (втора част)
· Шевици от югозападна...
· Поройчани
· Видението при Римската...
· Вълчи празници
· Хумористичният...
· Къде остава...
Случайна статия
Лясковски "Св. Св. Петър и Павел" - (Енциклопедия "Манастири")
Календар/Събития
<< Февруари 2020 >>
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  
Случайна снимка
престилка
престилка
Народни носии
Теми във Форума
Последни теми
· Текстове на народни...
· погребални песни
· Къпинчовци, цоглавци,...
· Митове, легенди за...
· СУРВА - древен...
Горещи теми
· мечкадарските песни [60]
· Здравейте... [59]
· Текстове на народни... [52]
· Събори - къде, кога [40]
· Носии от Тракия и... [34]
Последни коментари
във фотогалерия
за жалост не е, по скоро...
Кюстендил
Когато гледам такива...
красиво е.
Вече намерих рамките (...

в статии
Една статия с някои...
Интересното е, че почти...
На същия сайт за Видин...
Легенди и предания за...
Статия за Видовден -...
Кирилизатор
Екипът на сайта
RSS Емисии
Абонирайте се за нашите емисии

Последни новини
Последни статии
Последни теми
Последни интернет връзки


Народните носии- просто дрехи или неизменна част от живота на българите
Ризата- първата сред дрехите



Прехвърляща съвременната представа за долна дреха, ризата с шевици (везаната риза) е обект на многобройни изчерпателни проучвания. Ризата е разтълкувана и като най-често срещаната българска народна представа за дреха въобще, равнозначна на човешкото тяло, на човешката кожа. В обществото на осъзнатия християнски първороден грях- "Без риза и пред Бога не се явяваш", дрехата е възприемана като семейна и родова реликва, която носи, пази и предава добродетелите на родствената група. Българката изобразява в своята риза представата си за света, неговото създаване и произтичащия от това ред. Използваните богати везбени орнаменти насочват към възпроизвеждането на един умален модел на Космоса. Различните идеи са заложени и в цветовата характеристика на ризата. Тя се основава предимно на три цвята: бяло, черно и червено. Бялото и червеното представляват най-общо мъжкото и женското начало, небето и земята в свещен брак помежду си. Заедно те са в опозиция на черното- представляващо загубата на тялото и самата земя, връзката с хтоничните същества. Комбинация, изразяваща идеята за стимулиране на плодородието и неговото опазване. Носията се изработва главно от лен и коноп. Споделено е мнението за тяхната предпазна сила, за връзката им с небето, с горния свят. Нишките им са осмисляни като сигурен мост към рая, а невъзможността те да бъдат преброени в ръкава на ленената риза се приема за най-сигурната защита срещу донасящите зло погледи (уроки).

Когато се роди момче, всички честитят на родителите нова риза- "Честита риза". Ризата е сред съхранените елементи на традиционния мъжки костюм, която до последния етап от съществуването му се изработва от жената в домакинството. За мъжа ризите са дар. Те са знак за неговия възпроизвеждащ се род. Шевицата става основа за статусно разграничение. Докато е млад, мъжът има право на изобилна украса, което показва достигнатата полова зрялост. При настъпването на старостта на мъжът и жената техните дрехи се лишават от присъствието на червения цвят и шевиците.




Вторият пласт- половоразделното облекло


Горните женски дрехи. Традиционните горни дрехи на българките са обособени в четири основни типа. Широко е разпространението на следващия туникообразната кройка сукман. Саята като по-напреднала форма обединяваща местните особености, навлиза сравнително най-късно в употреба. За оформянето на горния пласт в българското женско облекло се използват дрехи определяни като нито рязани, нито шити. Част от тях са драпирани, други се увиват и т.н. Последният от типовете включва риза и една обвиваща долната част около престилката. Върху горното женско облекло е съсредоточена най-ярката декорация. Постига се с традиционното изработване на тъканните орнаментики, избора на апликация, прилагането на различни по дебелина и цветове нишки- жълти, червени, зелени, бели, със сребриста нишка (сърма) и вълнени ширити (гайтани). Използват се и ажурена дантела, паети, маниста, вълнени помпони и т.н. Резултат от тяхното приложение е неизчерпаемият брой комбинации, всяка от които се превръща най-често в селищно отличие. Видът на горната дреха, освен че изразява достигнатата кулминация в живота, може и трябва да информира за точното положение на жената- току-що омъжена или утвърдена, родила две-три деца майка. Повечето жени добавят тънки декоративни ленти, наричани опашки. Често срещани в елементите на женския костюм са птицата и нейните пера.

Женската престилка- дреха за преход. Престилките са едни от разгаданите женски символи в обредите и признат социален знак. Те неизменно присъстват в празника на готовите за брак девойки- Лазаровден, както и във венчалното облекло. Предназначението им е много повече като украса, отколкото свързано с определен тип женска дейност. Макар и елементарни, те са оформени дрехи, рамкирани по ръба, често със съединителен шев и прикачени връзки. Те притежават своя специфична украса- като цветове, орнаменти, монети, ресни, помпони, пискюли и много други елементи. И когато местното население говори за разпознаване чрез облеклото, на първо място посочва престилките. Бремеността подчертано влияе върху вида на престилката. Вярва се, че в граничните, критичните ситуации в живота тази дреха предпазва и подпомага прехода. Особено по време на раждането. Популярни са практиките за облекчаване и стимулиране на родилния процес, за прогонване на лошото и за предаване на допълнителна женска сила чрез докосване, удряне през кръста или прекръстване с престилка. Новороденото бебе задължително се поема в женска престилка. Дрехата присъства със своя роля и при погребалните обреди. Последното премитане на гроба се извършва с престилката на най-близката до покойника жена. Престилките на присъстващите жени при раждане и погребение се свалят. Тясна е връзката на този елемент и участието на девойките при лазаруване. Чрез първото й поставяне се съобщава за достигнат полов разцвет, за това че могат да приемат необходимите предложения. Поради това престилките на младите са ярки, обшиват се с многобройни звънтящи монети.

Мъжките дрехи между бялото и черното. Чернодрешните мъжки носии се разпространяват от средата на ХІІІ в. и започват да изместват белодрешните до средата на ХІХ в. в по-голямата част от българската етническа територия. При тях се появяват знаци, разкриващи преди всичко материалното благосъстояние. Такива знаци били: широки и изработени от скъпи материали горни облекла; качествени връхни дрехи, с кожа от дивеч или кожени шапки; коприна; дори употребата на чорапи е считана за недопустима от българина. Правото да се обуе панталон (гащи), тази чисто мъжка дреха, се получава с настъпването на определена възраст- седем-осем години и на места е съпроводено със специален обичай. Костюмът на порасналия младеж говори за нови права и задължения в общността, основното от които е да се ожени- да се задоми. Неговите панталони изпъкват с изобилна декорация от черен гайтан или специални нашивки. Добавят се издатъци в края на крачола пачи, които покриват отгоре част от ходилото.




Колана и пояса



В средновековния свят на българина поясът, считан като метафора на целомъдрие, е задължителен и никога не трябва да се сваля. Във всички видове женски носии като част от тънките или широките колани присъстват допълнения от ресни и многобройни цветни вълнени пискюли и помпони. При поставяне те падат отзад на гърба или са спуснати отстрани. Те са служели като средство за привличане на сексуално внимание и предсавляват най-древното обозначаване на "готовността да имаш деца". Коланът, неизменна част от традиционният костюм, е натоварен с много функции- утилитарни, декоративни, символни, които взаимно се застъпват и допълват. Коланът се възприема като своеобразна линия на живота, което вероятно е резултат от факта, че при поставянето му той притежава начало, среда и край и оформя около кръста спирала възприемана като равнозначна на развитието. Краят на житейския път се отбелязва с израза "дотук му бил коланът". Оттук и вярването, че колкото по-дълъг е той, по-дълго ще живее човекът. "Мъж без пояс не е мъж". Поставянето на пояса означава готовност за брак, полова зрялост и обикновено е свързано с първото участие в коледуването. Червеното, във всичките му нюанси, е предпочитаният цвят от младите мъже. Младежките пояси се допълват с характерни знаци на полова сила и съблазън- пъстри коланчета, с много вълнени пискюли. Девойките ги приготвят специално за своите любими или им подаряват подобните връзки от престилките си. Младежите ги приемат, а понякога и ги крадат и връзват на кръста си като най-сигурен знак за общността, че си имат избраница. Знаците , характеризиращи полово активния период, старателно се заличават с настъпване на старостта.




Връхните дрехи и обувките



Връхните облекла и кожи
През ХІХ в. връхното женско облекло обхваща голям диапазон- от архаичните образци до първите модни екземпляри. С най-ярка декорация се отличават старинните облекла без ръкав с дължина до около коленете. Като изцяло занаятчийско производство с променящ се вид се открояват дългите дрехи, с дълъг ръкав, скъпи и богато декорирани. Най-горната дреха е задължителен сватбен дар, купуваща се от страна на мъжа, от свекъра и свекървата. В повечето случаи тя се поставя за първи път при венчавката, при което се облича наопаки. Носи се постянно и задължително в определен период от време от младоженката, независимо от атмосферните условия.

Обувките и означаването на позицията "долу"
В българската сватба приобщаването на жената към дома на съпруга, преходът й в нова жизнена позиция се отбелязва с обувката. Обувки се подаряват задължително на булката и нейното семейство. Строги са правилата при носенето на специфичните покрития на женските крака.Стъпалото в определени моминти може да бъде необуто, но останалата част от глезена до коляното е старателно покрито под полите или чорапите. Съхранени до късно в употреба и предпочитани от младоженките са меките кожени наподобяващи чорап обувки- месьовте. Мъжките текстилни обувки от вълнен плат с ходило в различна височина до коленете се наричат калцуни. Най-популярни са т.нар. цървули. Те се придържат на крака чрез специфично прихващане на глезена, което се определя от терена. За неженените мъже е определено точно увиване на конрастните черни върви- на кръст. Женените ги оформят на кръгове. За завършване на общия силует се използват шитите от дебел вълнен плат калцуни- наподобяващи ботуши, и калците- без стъпала като крачоли от коляното до глезена, закопчавани с телени копчета.



Източник: http://bgsviat.hit.bg/
Коментари
#1 | Разумна на July 31 2009 09:45:17
Това, че престилката се слага за пръв път при достигане на полова зрелост, изобщо не е вярно. Като съвсем малка имах автентична детска престилка, принадлежала на баба ми, имам снимка с нея /става дума за Белослатинския регион/. Една моя приятелка с корен от Каварненско също имаще автентична детска носия от прабаба си и в нея имаше детска престилка. Може да важи за определени региони, но само като частен случай.
Добави коментар
Трябва да сте влезли в профила си за да публикувате коментари .
Оценки
Оценяването е възможно само за регистрирани потребители.

Моля влезте в профила сиили се регистрирайте, за да гласувате.

Няма публикувани оценки.
Превод с Гугъл
Вход
Потребителско име

Парола



Все още не сте потребител?
Натиснете тук да се регистрирате.

Забравили сте си паролата?
Поискайте си нова тук.
Поговорки
Който хвърчи на високо, ниско пада.
Чат
Трябва да влезете, за да публикувате съобщение.

03/03/2019 07:55
Честит 3ти март Одобрявам

04/01/2019 08:39
За много години. Да сте живи и здрави и много успехи. Здравей


06/03/2018 17:44
Здравей

28/05/2017 22:39
Smile

28/02/2017 09:42
Кво да ви кажа - вече 10 години сме тук Clap

30/10/2016 19:28
Здравейте,СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ-ЧЛЕНО - ВЕ НА ЛЮБИМИЯ МИ САЙТ,А И НЕГО- ВИ ГОСТИ! Обръщам се тук към всички вас с гореща молба- НАСОЧЕТЕ МЕ КЪМ БЪЛГАР






24/05/2016 16:35
Чести 24-ти май на всички членове на Любимия ми Сайт! Честит 24-ти май на неговите създатели и радетели той да е такъв и да съществу ва! Честит 24






27/09/2015 16:50
Здравейте! Бих искала да помоля за съдействие. Необходим ми е текстът на родопската песен "Дума са дума от стари люде", изпълнявана от трио "Р






10/06/2015 07:50
Здравейте, много моля за седействие. Спешно търся Българска песен, изпълняват я по сватбите. Която се изпълнява от мъж и до колкото разбрах






21/03/2015 08:04
Скъпи приятели, ИМАМ МНОООООГО ДА НАПИША И ПО ПРЕДЛО ЖЕНАТА ОТ МЕНЕ ТЕМА "ЗМЕЙОВЕ,ДРАКОНИ...
", А И ДА ВИ ПРЕД ЛОЖА ЕДНА НОВА ТЕМА. Разни пробл







Гласувайте за нас в BGtop

Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!!



Време: 0.04 секунди - 30 Търсения 28,065,191 уникални посещения


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2020 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.